woensdag 24 september 2008

USA versus Canada

Op onze trip doorkruisten we zowel het Noordwesten
van de USA (en Alaska) als het westen van Canada.
Het was ons duidelijk, hoe meer noordelijk, hoe
ongerepter de natuur.
In Alaska vertelde men ons een vergelijking tussen
Canada (en Alaska)en de lower 48. In Canada en Alaska
durven de mensen zonder problemen hun huizen verlaten
zonder de deuren te sluiten, in de Pacific Northwest
durven dat nog enkelen, ten oosten van de Rocky Mountains
en ten zuiden van de lijn Denver-Salt Lake City - Stille
Oceaan durft zelfs niemand het meer.Dit blijkt te kloppen,
want in Monterey (4000km van Anchorage) werd dit verhaal
bevestigd. oorzaak: weinig criminaliteit in deze gebieden.

Buiten de Chinezen in Anchorage en Vancouver zagen we
opvallend weinig afro's &latino's in deze gebieden.Dit zou
de oorzaak kunnen zijn:iedereen heeft werk, echte armoede
of getto's hebben we niet gezien.

Over het algemeen vonden we de Amerikanen gastvrijer dan
hun Canadese noorderburen.Canadese B&B's waren zeldzamer
en als we dan toch iets interressants vonden, gingen de
eigenaars(Banff, Jasper, Victoria)liever zelf op verlof
in het hoogseizoen. Ook de grenskontroles naar Canada
waren strenger.
De Canadese prijzen lagen ook iets duurder, zowel van
logement , restaurants als in de warenhuizen. De Safeway
van Calgary was merkelijk duurder dan deze van de States.
De Canadese taxen, die tot 16% oplopen,zijn hier niet
vreemd aan.

Qua pure natuur (wildernis, dieren, landschappen) steken
Alaska en Canada wel de spits af. Hier wonen duidelijk
minder mensen. Gezien de recente ontwikkeling van de
steden hier, stellen deze historisch en cultureel
niet zo veel voor i.vgl.m. bvb. SF, NY., Washington
in de lower 48.
Gezien ze echter nog deels vervlochten zijn met de natuur,
vinden steden als Anchorage (Chugach, Turnagain arm, wild
in de straten) en Vancouver (Grouse mtn, Capilano suspension
bridge, Stanley park, Sea to Sky HWY) hierin hun grootste
aantrekkingskracht.

Het Canadees wegennet en ook opvallend dat van Alaska (toch
veel sneeuw en ijs in de winter) was in prima staat. Op gewone
wegen was de standaardsnelheid in Canada slechts 70km/h
(tot 60miles/h in de States). Op de Canadese snelwegen was dit
meestal 100km/h (tot 75miles/h in de States), opmerkelijke
verschillen dus. Natuurlijk is in het Noorden de kans groter
dat men tegen een eland,hert of rendier botst. Ook de benzine
prijs was in Canada zowat 15% duurder.

De USA hebben hun "America the Beautifull" pass, waarmee je
voordeel doet als je verschillende nationale parken bezoekt.
In Canada is deze formule peperduur. We verbleven 6 dagen in
de Canadese nationale parken en men adviseerde ons om telkens
dagpassen te kopen, gezien de maand of jaarpassen veel te duur
uitvielen.

Het is ons wel duidelijk dat in Canada alles meer op de natuur
gericht is, doch dat dit ook zijn prijs heeft. Dit heeft ook
zijn voordelen: ongereptere natuur, ecologisch meer verantwoorde
bouwstijlen,geen wildgroei van marketingen souveniershops aan
de ingang van de parken (cfr. West Yellowstone, Glacier, Denali,
Keystone). Vooral in Victoria en Banff voelden we de nauwere
band met het homeland (Groot-Britanniƫ) sterk aan in het straatbeeld.